Berikut disenaraikan ulasan bagi ketiga-tiga jurnal untuk kajian gabungan kuantitatif dan kualitatif:
Jurnal Item | Jurnal 1 | Jurnal 2 | Jurnal 3 |
Tajuk | Tajuk: Penggunaan Teknik Penyelesaian Masalah Dalam Pembangunan Aturcara Komputer Bagi Pelajar Pendidikan | Tajuk: Malaysian Smart School Courseware Usability study: The Effectiveness of Analytical Evaluation Technique Compared to Empirical Study | Tajuk: Negotiating Contested Discourses of Learning Technologies in Higher Education |
Abstrak | Abstrak kajian mengandungi tujuan kajian, rekabentuk kajian, instrumen kajian, sampel kajian dan dapatan kajian yang meliputi butiran seperti berikut: Tujuan: Untuk melihat teknik kemahiran menyelesaikan masalah pengaturcaraan dikalangan pelajar. Rekabentuk Kajian: Berbentuk kualitatif dan kuantitatif Instrumen kajian: - Kuantitatif: Instrumen kajian ialah soal selidik yang mengandungi 6 konstruk iaitu mewakili kemahiran memahami masalah (K1), kemahiran merancang penyelesaian (K2). Kemahiran merekabentuk penyelesaian (K3), kemahiran menterjemah penyelesaian (K4), kemahiran menguji penyelesaian (K5) dan kemahiran mendokumentasi penyelesaian (K6) seperti yang disarankan dalam ‘Common Model’ oleh Deek (1999). - Kualitatif: Kaedah pemerhatian dan temubual Skala pengukuran: Skala Likert lima mata Sampel kajian: Melibatkan 24 orang pelajar Dapatan kajian: Apabila pelajar menyelesaikan masalah pengaturcaraan, kemahiran menterjemah penyelesaian merupakan kemahiran yang paling banyak dilaksanakan pelajar. | | |
Pengenalan | Pengenalan dalam kajian menarik dan menyatakan objektif kajian dengan jelas. Pengenalan bergerak ke tema utama dan tidak melebihi 2 halaman bertaip. Pelbagai sumber rujukan digunakan oleh penulis dalam pengenalan. | | |
Metodologi | Metodologi kajian dinyatakan dengan jelas kerana dinyatakan instrumen, persampelan dan penganalisisan data. Penulis menggunakan jadual bagi memudahkan pemahaman pembaca dan menomborkannya. | | |
Dapatan / Perbincangan | Kajian ini mencapai objektif yang dinyatakan dan mengikut skop kajian yang telah ditentukan. Hasil kajian dinyatakan secara ringkas dan jelas. Penulis mengemukakan penemuan penting dalam jadual. Penulis juga mempersembahkan jadual dengan kemas dan menomborkan jadual yang dikemukakan . | | |
Rujukan | Penulis hanya menggunakan 12 rujukan sahaja seperti yang dilampiran. | | |
Rumusan: |
0 comments:
Post a Comment