Ulasan Buku

Ulasan Buku

Tajuk : Using Technology Evaluation To Enhance Student Learning
Penulis : Linda G. Roberts
Tahun : 2004
Muka surat :127

Buku ini terbahagi kepada empat bahagian utama iaitu What Kind of Learning Technology Research Best Addressess Policymakers’ Needs?, Need for Relevant Measures of Student Learning, Looking at Effects Over The Long Term dan What Policymakers and Administrators Can Do.

Dalam bahagian 1 ini menjelaskan dengan lebih mendalam rekabentuk penyelidikan penilaian teknologi pendidikan dari perspektif polisi dan rekabentuk penyelidikan bagi pendekatan alternatif penilaian inovasi teknologi. Manakala dalam bahagaian 2 lebih menjurus kepada rekabentuk untuk penyelidikan teknologi dan penilaian merupakan satu konflik atau agenda?. Dalam bahagian 3 menjelaskan secara khusus penilaian pendidikan teknologi dengan rekabentuk yang kompleks. Bahagian 4 menfokuskan kepada dokumentasi untuk penyelidikan agenda kebangsaan bagi penilaian pendidikan teknologi. Bab ini juga diterangkan polisi,perancangan dan penilaian ke atas pembelajaran teknologi.

Apa yang menarik dalam buku ini adalah dari fakta dan idea yang dinyatakan dengan jelas dan terperinci. Keseluruhan penggunaan bahasa menggunakan laras bahasa yang sesuai dan mudah difahami. Namun persembahan fakta dan idea agak membosankan dan sama dari awal sampai akhir penulisan kerana tiada langsung persembahan yang berbentuk jadual dan gambarajah. Disamping itu, saiz buku dan saiz tulisan yang kecil menyukarkan lagi pembaca untuk terus tertarik untuk membaca. Terdapat juga penggunaan bahasa yang tinggi dan kurang ‘familiar’. Tiada juga rumusan atau nota pendek yang disediakan bagi memberitahu pembaca maklumat penting dan utama yang ingin disampaikan. Penggunaan kata kunci yang penting diakhir bab tidak digunakan, walhal ia sebenarnya dilihat dapat mengukuhkan lagi pemahaman pembacaan oleh pembaca. Secara keseluruhannya, persembahan dalam buku ini adalah kurang menarik.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment